SKill KeIbu BapaAN “DuA Yang Cukup Baik untuk Manfaat Anak-anak Anda .….” Aamin Ya Allah

SKill KeIbu BapaAN “DuA Yang Cukup Baik untuk Manfaat Anak-anak Anda .….” Aamin Ya Allah

 

Dengan nama Allah Yang Maha Tinggi, Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang

Segala puji bagi Allah Yang Maha Tinggi, Yang Maha Penyayang, yang Maha Pengampun.

Selawat dan salam ke atas junjungan kita Nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.

Ya Allah, saya menyerahkan diri kepadaMu.

Saya menyedari bahawa mengasuh anak adalah tugas yang sangat sukar dan saya berpaling kepada-Mu dengan rendah hati atas pertolongan-Mu.

Saya memohon kepada-Mu untuk kebijaksanaan dan bimbingan-Mu.

Ya Allah, saya tahu bahawa anak-anak kita adalah amanah dari-Mu, untuk menjaga dan membesarkan dengan cara yang menyenangkan-Mu.

Bantu saya melakukannya dengan cara yang terbaik.

Ajarkan saya bagaimana mencintai dengan cara yang anda mahukan saya cintai.

Bantu saya di mana saya perlu disembuhkan, diperbaiki, diasuh, dan disembuhkan.

Tolonglah saya berjalan dalam kebenaran dan integriti agar Engkau selalu senang dengan saya.

Izinkan saya untuk menjadi teladan yang bertakwa kepada Tuhan dengan semua kemahiran komunikasi, pengajaran, dan pengasuhan yang mungkin saya perlukan.

Ya Allah, Anda tahu apa yang diperlukan oleh anak-anak kita. Bantu dan bimbing kami dalam mendoakan anak-anak kami.

Ya Allah, lindungi keselamatan anak-anak kita. Lindungi tubuh, fikiran, dan emosi mereka dari segala jenis kejahatan dan keburukan.

Ya Allah, saya berdoa agar Engkau melindungi mereka dari kemalangan, penyakit, kecederaan, dan penderitaan dan penderaan fizikal, mental, atau emosi yang lain.

Ya Allah, saya berdoa agar Engkau menjauhkan anak-anak kita dari sebarang ketagihan dan maksiat.

Dekatkan mereka denganMu untuk perlindungan dari setiap pengaruh buruk dan buruk masyarakat kita, sama ada yang jelas bagi kita atau tidak.

Ya Allah, kurniakan mereka yang terbaik sebagai rakan mereka – orang yang akan memberi inspirasi kepada mereka untuk mengasihi dan menyembah serta mematuhi-Mu.

Ya Allah, kurniakanlah kepada anak-anak kami petunjuk dan hati yang suka taat kepada-Mu.

Bersinarilah cahaya rahsia atau pemberontakan yang tidak dapat dilihat di dalam hati mereka dan hancurkannya sebelum ia berakar.

Ya Allah, bimbing mereka menjauhkan diri dari rasa bangga, mementingkan diri sendiri, cemburu, kemunafikan, niat jahat, dan keserakahan dan membuat mereka tidak selesa dengan dosa.

Menembus hati mereka dengan cinta dan penghormatanMu hari ini dan selalu.

Ya Allah, jelaskan kepada mereka kebenaran dalam apa jua keadaan dan janganlah mereka disesatkan oleh kepalsuan.

Ya Allah, kurniakan kepada anak-anak kami kemampuan untuk membuat keputusan yang jelas dan biarkan mereka selalu tertarik dengan perkara baik yang suci, mulia, benar, dan adil.

Ya Allah, bimbing mereka dalam membuat pilihan yang menggembirakanMu.

Ya Allah, bantulah mereka untuk merasakan manisnya berjalan dengan semangat yang rendah hati dalam ketaatan dan ketundukan kepadaMu.

Ya Allah, kurniakanlah mereka kebijaksanaan untuk memilih kata-kata mereka dengan teliti dan memberkati mereka dengan semangat pemurah dan penyayang.

Ya Allah, saya berdoa agar mereka tidak tersasar dari jalan deen dan agar Engkau memberi mereka masa depan yang dipenuhi dengan janji-janji terbaik-Mu.

Ya Allah, jagalah selalu anak-anak kita bersih dan suci dari kejahatan dan syaitan.

Ya Allah, teruskan mereka teguh dalam menegakkan Salaah dan bantulah mereka menghayati Al-Quran yang Suci sebagai Firman dan Hukum-Mu dan membacanya dengan pemahaman setiap hari. Biarkan ia menjadi sumber cahaya dan petunjuk mereka.

Ya Allah, izinkan anak-anak perempuan kami suka memakai jilbab dan anak lelaki kami sebagai pakaian muslim yang rendah hati.

Biarkan pakaian mereka menjadi representasi Imaan mereka dan cinta serta penghormatan mereka terhadap perintah-Mu.

Pimpin mereka ke posisi di mana mereka benar-benar bergantung pada kuasa-Mu sahaja dan takut kepada-Mu secara terbuka dan secara rahsia.

Ya Allah, jadikanlah mereka kuat dalam diri mereka sehingga mereka tidak pernah mengalami keraguan.

Ya Allah, jangan biarkan sikap negatif menggantikan kehidupan anak-anak kita.

Ya Allah, bimbinglah anak-anak kami dalam menghormati dan mentaatiMu, RasulMu, dan kami sebagai ibu bapa (ketika kami memerintahkan apa yang menyenangkan bagiMu)

Jadikan mereka kesejukan mata kita.

Ya Allah, lengkapkanlah anak-anak kami dengan kasih sayang dan perhatian yang akan meluap-luap setiap anggota keluarga kami.

Ya Allah, kurniakan mereka ketakwaan.

Ya Allah, bantulah mereka mengasihi, menghargai, menghargai dan menghormati satu sama lain dengan komunikasi yang baik antara mereka selalu.

Ya Allah, buangkanlah perbezaan antara anak-anak kami dan berikan kesembuhan kepada mereka.

Saya berdoa agar tidak ada ketegangan, pelanggaran, salah faham, berdebat, bertengkar, atau memutuskan hubungan.

 

Ya Allah, izinkan mereka untuk suatu hari mengahwini pasangan yang soleh, bertakwa kepada Tuhan, baik, rajin, cerdas, cantik, sihat yang bergaul dan menghormati dan mencintai (dan benar-benar menikmati) setiap anggota keluarga kami dan yang memimpin anak-anak kami (iaitu pasangan mereka) bahkan lebih dekat denganMu dan Jannat ul Firdaus.

Ya Allah, berilah saya rakan-rakan, saudara-mara, anggota masyarakat yang luas, dan guru yang saleh yang akan menjadi teladan inspirasi bagi anak-anak saya dan akan menolong saya membesarkan mereka menjadi orang yang beriman.

Ya Allah, biarkan kasih sayang dan belas kasihan terhadap warga tua memasuki hati mereka.

Ya Allah, bimbing mereka untuk menikmati syarikat kami, taat kepada kami dan berteman dengan kami sepanjang usia remaja.

Ya Allah, tolong jangan biarkan saya merasa puas dan sombong dalam keibubapaan saya, tetapi jangan merendahkan saya atau memalukan saya melalui kesalahan anak-anak saya. Tolong biarkan saya selalu memberi penghargaan atas sifat baik mereka kepada-Mu dan jangan sekali-kali membiarkan saya berhenti mendoakan mereka.

Ya Allah, jangan biarkan anak-anak saya “terlambat” dalam memenuhi sebarang pencapaian hidup yang diharapkan dari mereka.

Ya Allah, lindungi anak-anakku dari hutang. Jadikan mereka pemberi dan bukan pengambil.

Ya Allah, kurniakanlah anak-anak saya pekerjaan yang mulia dengan pendapatan halal yang memberi mereka rasa hormat dan martabat di Mata-Mu dan di mata sesama manusia.

Ya Allah, berilah mereka penghiburan duniawi agar anak-anakku dapat menghampiriMu melalui Pintu Syukur dan agar mereka tidak dipaksa datang kepadaMu melalui Pintu Kesabaran. Harap mereka sentiasa bersyukur dan sabar.

Ya Allah, saya mendoakan hubungan yang erat, penuh kasih, bahagia dan memuaskan dengan mereka sepanjang hari dalam hidup kita dan bersatu kembali dengan mereka di Jannat ul Firdaus.

 

Sumber: https://seekersguidance.org/articles/prophetic-guidance/the-powerful-dua-of-a-parent-2/

Be the first to comment on "SKill KeIbu BapaAN “DuA Yang Cukup Baik untuk Manfaat Anak-anak Anda .….” Aamin Ya Allah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*